måndag 28 november 2011

Förlossningsberättelse

Nu kanske jag orkar ta tag i det här :D

Den här lilla bebisen var ju beräknad till den 16/8, enligt rul, men ville visst inte stanna kvar så länge. Jag hade ställt in mig på att jag minst skulle gå över 6 dagar den här gången med. Men den 11/8 kl 04.00 på morgonen kryper Felicia upp i vår säng, o väcker mig, o då känner jag att jag får ont i magen o får direkt springa o tömma magen. Gjorde det säker 3 ggr o samtidigt som jag gör det så sitter jag med telefonen o googlar på hur förlossningsvärkar känns för jag hade typ glömt bort från förra gången :P Men efter ett tag så känner jag att jag gör mkt ondare och får då profylaxandas genom värkarna. väcker johan kl 06.00 o säger att det startat o han bara tittar på mig o blundar igen :P men efter ett tag så inser han nog allvaret i det hela. Så samtidigt som jag värmer vetekudden så ringer jag till förlossningen, jag var jätte nervös att vi inte skulle få föda på bb sthlm, och hon tyckte där att vi skulle komma in direkt med tanke på hur snabbt förra förlossningen gick. Så vi fick väcka faster Anna som låg på soffan o jag tror stackarn fick en chock, hon var nämligen barnvakt till Felicia. O anna såg nog hur ont jag hade o önskade oss lycka till. Så vi tog med oss Babyskyddet och skötväskan, som jag packat, och åkte mot danderyd.
06.40 kommer vi in och blir inskrivna på en gång. En jätte rar undersköterska hjälper oss in på rummet och ser hur ont jag har och låter mig andas genom värkarna. O eftersom värkarna kommer så tätt så honner vi som aldrig prata utan jag andas och hon ger mig en massa berömm. Så där står jag lutat mot byrån medan johan springer ner till bilen o o sätter p-biljett. Undersköterskan tycker det räcker med en p-biljett eftersom de fortfarande inte vet hur långt i arbetet jag är, vi kanske får åka hem :/
Sen så ber jag snällt att dom kollar FÖRST hur mkt jag är öppen o SEN CTG för med Felicia så kollade dom ctg i 30 min först, o jag PINADE genom värkarna, o sen efter ctg såg dom att jag va öppen allt. Nu så kollade dom o jag va öppen 5 cm o då var jag rädd att fråga om jag hinner på EDA o jippie det hann jag. SÅ 07.15 öppen 5 cm, 07.18 får jag lustgas, 07.25 är ctg klar, 07.29 ringer dom han som sätter EDA och 07.55 läggs EDA. OJ va skönt! värkar borta men ett jädrans tryck istället :/ så jag ställer mig på att fyra i sängen o andas med lustgas o känner mig då lite illamående så jag andas lite vanlig luft o kommer tillbaka lite. men allt är ganska suddigt där, det är tur jag har förlossningsjournalen jag kan läsa på ;)
08.26 så tog dom hål på hinnorna o vattnet forsar ut :P o därefter sätter dom en skalpelektrod. När den sitter där följer man barnets hjärtfrekvens o ser om barnet klarar av trycket vid krystningen osv. så en halvtimma efter vattnet gått så får jag krystvärkar o skyndar då oss ner på pallen. 09.14¨så ser BM att fosterljudet går ner då jag krystar o den sista biten blir då forserad krystning o jag pallade då för den delen inte hålla igen heller :/ Så 09.18 så föddes lille Ossian Alexander Karlsson o hade så svart hår! Jag var INTE inställd på att han skulle komma 110811 så jag var nog mest i chock!
O jag kan verkligen inte tacka Maria Fahlgren (barnmorskan) nog för hon var helt underbarn! Hon var med i rummet hela tiden o stöttade oss till max o utan henne hade det inte gått. Jag fick en MYCKET bra förlossningsupplevelse trots att jag var lite rädd innan. Så från min sida kan jag starkt rekomendera BB sthlm!
Sen så får jag en liten blödning men som dom snabbt kontrollerar och den avstannar. Jag behövde inte sys denna gång, SÅ SKÖNT!
Jag älskar pallen! jag sitter på pallen o johan på stolen

Det känns så lyxigt! Skinnsoffa o byra o radio o en underbar utsikt
Sen fick vi en massa mysfika o väntar på att vårt eftervårdsrum ska bli städat. smörgåsar, cider o bebismys kunde inte bli bättre! O självklart så kontakdade vi alla nära o kära o dom blev nog lika förvånad som oss att han kom tidigare. O tur va att han kom då han kom för han vägde 4095g o va 51 cm lång.
Sen så höll han mig vaken hela den natten o jag längtade mest hem till Felicia :)
Det var allt från oss!

Maria Fahlgren den fantastiska barnmorskan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar